Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 
  Verze pro tisk

Ford Focus III 1.6 Ecoboost
Autor Zpráva
Karma príspevku: 4
sdílet
PříspěvekNapsal: středa 08. červenec 2015, 22:21 
Ford-club devoted
Ford-club devoted
Člen klubu
Uživatelský avatar
Offline
menej ako polhodina

Příspěvky: 5182
Bydliště: Příbram
Karma: 137
Ford Focus MkIII Combi 1.6 EcoBoost Titanium

Po roce užívání a více než 22 tis. najetých kilometrech jsem se konečně dokopal k napsání obsáhlejší recenze. Své pohnutky ke koupi tohoto auta už jsem popisoval ve své fotogalerii, proto se zaměřím na praktické poznatky z běžného používání. Snad to někomu pomůže při rozhodování o koupi.

Design
Design je silně subjektivní věc, proto jenom stručně. Za sebe mohu říct, že bych si asi nekoupil auto, které by se mi vyloženě nelíbilo. Musím uznat, že v modré metalíze, na hliníkových kolech a s černými předními světlomety vypadá elegantně a dravě zároveň. Asi by se dalo konstatovat, že vzhled neurazí ani nenadchne. Ale znáte nějaký současný kombík nižší střední třídy, který svým designem chytne za srdce? Mě žádný nenapadá.

Interiér
Podobně jako design exteriéru, může i interiér vyvolávat rozporuplné reakce. Je pravda, že vzhled nemusí vyhovovat každému, ale z hlediska ergonomie nelze interiéru téměř nic vytknout. Středový panel je lehce natočený k řidiči, což může v někom evokovat vzpomínky na starší modely BMW. Všechny ovládací prvky jsou v dobrém dosahu řidiče a jejich ovládání je velmi intuitivní. Dokonce i ovládání autorádia je snazší, než se podle množství tlačítek může na první pohled zdát. Co mi vadí, jsou držáky na nápoje před loketní opěrkou, které jsou slušně řečeno na nic, nikoliv na nápoje. Jsou totiž moc mělké, takže si můžete vybrat. Buď do nich dáte půllitrovou PET láhev nebo budete řadit. Jsem pragmatik, proto volím druhou variantu. Nevadí, do jednoho jsem dal vůni od California Scents, do druhého si odkládám klíče a pití dávám do kapsy ve dveřích…

Materiály jsou vesměs kvalitní, na vrchní části palubní desky a výplních dveří dokonce měkčené (ne že bych si na to nějak potrpěl). Potěší na omak příjemná kůže na volantu a ruční brzdě. Slícování jednotlivých dílů není ale všude úplně dokonalé a na rozbitém povrchu některé plasty nepříjemně povrzávají, což se týká hlavně plastu okolo autorádia. Chválu si naopak zaslouží sedadla. Jsou pohodlná i při delších cestách a mají výrazné boční vedení, díky kterému podrží tělo i v rychleji projížděných zatáčkách. Také odhlučnění je na velice dobré úrovni. Do interiéru proniká spíše aerodynamický hluk (slyšitelný při vyšších rychlostech) a hluk od pneumatik.

Se svojí výškou 174 cm nemám žádnou zásadní výtku ani k prostornosti interiéru. Na pravou nohu je podle mě víc místa než ve Focusu II, se kterým občas taky jezdím. Vyšším postavám může vadit vystouplý levý roh palubní desky s ovladačem světel. Problémem může být také nesmyslně široký středový tunel, který omezuje místo pro pravou nohu spolujezdce. Proto je třeba posunout sedadlo trochu více dozadu, což naopak omezuje prostor pro nohy na zadním sedadle, kterého by obecně mohlo být trochu víc. Stejně tak zavazadelník se díky svému objemu asi nestane snem českých chalupářů. Má ale pravidelný tvar a nízkou nakládací hranu a běžným přepravním potřebám naprosto dostačuje. Trochu mi vadí horší výhled šikmo vpravo, kdy je vidět až poměrně daleko před auto. To je nepříjemné hlavně při najíždění do křižovatek, protože se hůře odhaduje, jak daleko je obrubník. Ale dá se na to zvyknout. Na obhajobu konstruktéru Fordu musím dodat, že mám sedadlo nastavené do nejnižší polohy, protože mi vadí vysoký posed. Což k výhledu z auta úplně neprospívá.

Motor a převodovka
Konečně se dostáváme k tomu, co většinu majitelů Fordu zajímá nejvíc, a to jak Focus jezdí. Přeplňovaný benzinový motor 1.6 Ecoboost o výkonu 150 koní propůjčuje autu velice služnou dynamiku. Díky své pružnosti začíná spolupracovat od 1500 otáček za minutu, od 2 tis. otáček je pak znát citelnější nástup turbodmychadla. Při běžné jízdě není nutné motor vytáčet nad 3 tis. otáček, ale po překročení této hranice je velice agilní a ochotně táhne až k červenému poli. Když si odmyslíme lehký kopanec způsobený nástupem turbodmychadla, připomíná motor svým projevem spíše atmosférické agregáty, a to včetně výkonové špičky ve vyšších otáčkách. Samozřejmě, je třeba počítat s určitou turbodírou, která ale není nijak výrazná a projev motoru je na hony vzdálený starším turbodieselům (dlouho nic – kopanec – zase nic). Při ustálené rychlosti je motor téměř neslyšný, v zátěži má příjemně jadrný zvuk, který by měl mít částečně na svědomí symposer. Nepůsobí však nijak uměle. Při stažených oknech je při přeřazení slyšet odfukování turba. Díky dlouhým převodovým stupňům je při potřebě razantnější akcelerace z nízkých otáček lepší podřadit. I když motor ani v opačné situaci nijak neprotestuje, působí trochu ospalým dojmem, k čemuž do jisté míry přispívá i výše zmíněná linearita.

Jako u každého turbomotoru je spotřeba hodně závislá na stylu jízdy. Dá se jezdit za šest i deset litrů. Po roce mám dlouhodobý průměr 7,3 l/100 km, stará atmosférická 1.6 konzumovala při podobném jízdním stylu o deci méně. Více o spotřebě v samostatném vlákně nebo na spritmonitor.de.

Šestistupňová převodovka má trochu delší dráhy řazení, ale jinak by se dala označit jako „klikací“. Řadí hladce, přesně a rychle. Občas se mi nepovede na poprvé trefit správný rychlostní stupeň, což ale přisuzuji spíše mezičlánku mezi volantem a sedačkou. Spojka klade překvapivě malý odpor, ale jinak je typicky fordovská. Zabírá více nahoře a na malém úseku. Při rozjezdu i řazení je třeba jí podržet trochu delší dobu v záběru a sladit pohyb spojkového pedálu s plynovým, jinak se dostaví trochu nepříjemné škubnutí. Není to nic, na co by se nedalo zvyknout, ale ne vždy se mi podaří přeřadit tak hladce, jak bych chtěl.

Podvozek, řízení, brzdy
Podvozek je skvělým kompromisem mezi komfortem a jistými jízdními vlastnostmi. I když není vyloženě měkký, je při běžné jízdě velice poddajný a pohodlný a i na 17-ti palcových kolech dokáže odfiltrovat většinu běžných nerovností. Kvůli vyšší hmotnosti je oproti předchozím generacím v pomalejších zatáčkách trochu těžkopádný a nezatáčí s takovou lehkostí. V rychlejších zatáčkách je ale velice stabilní, přehnaně se nenaklání a ochotně drží stopu. Díky měkčímu naladění nemá ani na rozbité silnici tendenci odskakovat a kopíruje povrch vozovky. Jediné, co z mého pohledu podvozek nedokáže odfiltrovat úplně ideálně, jsou krátké příčné nerovnosti. Nutno ovšem dodat, že ani při projetí větších výmolů se do interiéru nepřenášejí žádné výrazné rány ani vibrace. Ozve se pouze tlumené vzdálené klepnutí.

Limity podvozku jsou opravdu vysoko. Když si myslíte, že už jste se jim přiblížili, Focus se pouze nakloní, zapře se o vnější kola a ochotně zatočí, přičemž krásně cítíte přenosy váhy. Při správně volbě stopy je ale hodně dlouho neutrální a i když dokáže být někdy na limitu lehce přetáčivý, ve většině případu se dostaví pro předokolky typická nedotáčivost, kterou lze snadno korigovat ubráním plynu, po kterém auto poslušně utáhne stopu. Když to opravdu hodně přeženete a podaří se vám utrhnout všechna čtyři kola, reaguje auto na pokusy o navrácení do požadovaného směru poněkud jalově. V nejhorším případě ale vše vyřeší citlivý zásah stabilizačního sytému, který nereaguje zbrkle a dovolí i lehké sklouznutí, ale nedá se úplně vypnout. Škoda. Ruční brzda je tak krásně po ruce…

Další technickou finesou, která jistě stojí za zmínku je systém stranového přerozdělování točivého momentu tzv. TVC – torque vectoring control, který pomocí přibrzďování jednotlivých kol přenáší točivý moment na to s lepší trakcí a supluje tak funkci samosvorného diferenciálu (nebo diferenciálu s omezenou svorností, mám-li být technicky přesný). Systém se chová jinak než mechanický samosvor, ale funguje celkem obstojně a pomáhá například při výjezdu z vlásenek nebo při potřebě rychlejšího rozjezdu, kdy neomezuje výkon jako některé protiprokluzové systémy. V ostrém hatchbacku by mě tahle vymoženost asi štvala, ale v rodinném autě se jedná o poměrně jednoduché a efektivní řešení.

Řízení s elektrickým posilovačem je přesné, klade adekvátní odpor, ale téměř postrádá jakoukoliv zpětnou vazbu a v určitých situacích působí trochu uměle. Není to nic, co by vyloženě lezlo na nervy a stěžovalo ovládání auta, ale přeci jen bych uvítal trochu větší komunikativnost.

Brzdy jsem nezkoušel při větší dlouhodobé zátěži například na okruhu, ale i při dynamičtější jízdě po okreskách nejeví známky vadnutí a pro běžné jezdění jsou dostatečně dimenzované a účinné. V první fázi kroku brzdového pedálu jsou na můj vkus zbytečně přeposilované, což je nepříjemné při potřebě lehkého přibrzdění v nižších rychlostech. Při intezivnějším brzdění se jejich účinek dávkuje lépe.

EDIT: Brzdy jsem měl možnost vyzkoušet i na okruhu ve Vysokém Mýtě, kdy ani po delší intenzivní zátěži nevadly, i když poměrně dost smrděly.

Resume
I když Focus třetí generace má své mouchy, splňuje prakticky vše, co jsem od něj očekával a marně přemýšlím, jestli existuje jiný kombík nižší střední třídy, který by mi svým jízdním projevem vyhovoval víc. I když ve srovnání s předchozími generacemi Focusů přišel o trochu řidičského nadšení, dokáže být dobrým společníkem, který bezpečně, pohodlně, spolehlivě a s rozumnými provozními náklady dokáže dopravit svou posádku z bodu A do bodu B a přitom ještě pobavit řidiče. Pokud ale každý víkend potřebujete bleskurychle přestěhovat ledničku se spotřebou pod čtyři litry, musíte se holt porozhlédnout jinde…

Potěšilo mě
- skvělé jízdní vlastnosti
- výkonný, kultivovaný a úsporný motor
- rozumný poměr peníze vs. muzika
- pořád dokáže být zábavný

Štve mě
- není tak komunikativní jako předchozí Focusy
- vrzající plasty a některé nedořešené detaily v interiéru
- vlastně nic zásadního

_________________
Ford Focus MkIII Combi 1.6 EcoBoost Titanium (182 k) | 2014 | Deep Impact Blue
Mazda MX-5 NB 1.8 10th Anniversary Edition (140 k) | 1999 | Sapphire Blue Mica
ex: Ford Focus MkI 1.6 Combi Finesse (100 k) | 2003 | Green Vitro
Obrázek
Obrázek Obrázek


Naposledy upravil Koník dne sobota 19. listopad 2016, 20:44, celkově upraveno 1

Typ auta: Ford Focus | Typ motoru: benzínový | Výkon motoru v kW: 134 | Rok výroby: 2014 |
Nahoru
Dolů
 Profil  
 

Re: Ford Focus III 1.6 Ecoboost
sdílet
PříspěvekNapsal: čtvrtek 09. červenec 2015, 06:38 
Ford-club devoted
Ford-club devoted
Člen klubu
Uživatelský avatar
Offline
menej ako polhodina

Příspěvky: 7025
Bydliště: Ostrava - Poruba
Karma: 283
Super počtení. Je to úplně jiný pohled, než jsem psal já o Lunarovi :-)

_________________
Ford Mondeo 2011, 2.2 TDCi 142kW, Titanium S
byl: Ford Focus, 2014, 1.0 92kW EcoBoost, Lunar Sky
byl: Ford Focus, 2002, 1.6 74kW, Silver Machine


Typ auta: Ford Mondeo | Typ motoru: naftový | Výkon motoru v kW: 142 | Rok výroby: 2011 |
Nahoru
Dolů
 Profil  
 

Re: Ford Focus III 1.6 Ecoboost
sdílet
PříspěvekNapsal: čtvrtek 09. červenec 2015, 07:06 
ST racing man
ST racing man
Člen klubu
Uživatelský avatar
Offline
viac ako 2 týždne

Příspěvky: 338
Bydliště: Bratislava
Karma: 15
Pekná recenzia, dík. Vždy si rád prečítam niečo o 1,6 EB :)

Pri brzdách mám skúsenosť, že ked sa stláča pedál veľmi pomaly, dá sa dávkovať aj slabý účinok.

_________________
Max2 -> Midnight Sky Ford C-MAX 1.6L SCTi EcoBoost 110+kW / 150+PS Obrázek
Obrázek
ex: Max1 Focus C-MAX 1.6 Ti-VCT 84kW, predtým Felicia,105L,1000MB a otcov Trabant


Typ auta: Ford C-max | Typ motoru: benzínový | Výkon motoru v kW: 110 | Rok výroby: 2013 |
Nahoru
Dolů
 Profil  
 

Re: Ford Focus III 1.6 Ecoboost
sdílet
PříspěvekNapsal: čtvrtek 09. červenec 2015, 07:15 
Ford-club devoted
Ford-club devoted
Uživatelský avatar
Offline
menej ako týždeň

Příspěvky: 9040
Bydliště: západní Čechy a Šumava
Karma: 89
Koník píše:
Ford Focus MkIII Combi 1.6 EcoBoost Titanium

Design
Ale znáte nějaký současný kombík nižší střední třídy, který svým designem chytne za srdce? Mě žádný nenapadá.

dík za podrobnou recenzi. K tomu designu bych řekl, že vzhledově povedenější je VW Golf Variant

_________________
VW Golf 1,2 TSI Comfortline 81kW,r.v. 2016 -
Suzuki Samurai 1,3 MPi, black & white
Obrázek
ex: Ford Focus 1,6
Optimismus je způsoben nedostatkem informací.


Typ auta: Ford Focus | Typ motoru: benzínový | Výkon motoru v kW: 74 | Rok výroby: 2006 |
Nahoru
Dolů
 Profil  
 

Re: Ford Focus III 1.6 Ecoboost
sdílet
PříspěvekNapsal: čtvrtek 09. červenec 2015, 09:30 
KAčátko
KAčátko
Uživatelský avatar
Offline
menej ako 2 týždne

Příspěvky: 24
Karma: 0
parádně napsáno Koníku.

_________________
Obrázek

je: bílé FF III, 1,5 EB kombi 2015
bylo: černé FF II. - DA3 1,6 Ti-VCT 2005


Typ auta: Ford Focus | Typ motoru: benzínový | Výkon motoru v kW: 110 | Rok výroby: 2015 |
Nahoru
Dolů
 Profil  
 

Re: Ford Focus III 1.6 Ecoboost
sdílet
PříspěvekNapsal: čtvrtek 09. červenec 2015, 11:25 
Ford-club devoted
Ford-club devoted
Člen klubu
Uživatelský avatar
Offline
menej ako polhodina

Příspěvky: 5182
Bydliště: Příbram
Karma: 137
Díky.

to mrba: Já vím, že to jde, ale když mám boty se silnější podrážkou a úplně se nesoustředím, tak šlápnu na pedál větší silou, než bych chtěl.

to SW: Golf nevypadá špatně, ale přijde mi trochu nudný. Prostě 100 lidí, 100 chutí ;)

_________________
Ford Focus MkIII Combi 1.6 EcoBoost Titanium (182 k) | 2014 | Deep Impact Blue
Mazda MX-5 NB 1.8 10th Anniversary Edition (140 k) | 1999 | Sapphire Blue Mica
ex: Ford Focus MkI 1.6 Combi Finesse (100 k) | 2003 | Green Vitro
Obrázek
Obrázek Obrázek


Typ auta: Ford Focus | Typ motoru: benzínový | Výkon motoru v kW: 134 | Rok výroby: 2014 |
Nahoru
Dolů
 Profil  
 

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Style by phpBB3 styles, zdrowie alveo
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Karma functions powered by Karma MOD © 2007, 2009 m157y